Artikelen

Uitslag van studentenchallenge ‘Slim inzetten van studiedata’

Hoe zouden studenten zelf studiedata het liefst inzetten? Om studenten te betrekken bij de (on)mogelijkheden van studiedata lanceerden SURF en Battle of Concepts eerder dit jaar de challenge ‘Slim inzetten van studiedata’.

Deelnemers werden allereerst gevraagd om interviews af te nemen met minimaal 3 andere studenten en hen daarbij te vragen naar hun kennis en mening over studiedata. Vervolgens werden de deelnemers uitgedaagd zelf een toepassing voor studiedata te bedenken, waarmee ze hun studiegenoten verder kunnen helpen.

Na een voorselectie van de inzendingen door SURF werden de voorstellen voorgelegd aan de jury. Die bestond uit:

  • Bram Enning (voorzitter)  – Beleidsadviseur Institutional Research (Hogeschool Leiden) en aanvoerder Zone Studiedata, Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT
  • Bart Rienties – Professor of Learning Analytics – The Open University (VK)
  • Thomas van der Meer- bestuurslid ISO – Interstedelijk Studenten Overleg
  • Jaapjan Vroom – Senior adviseur onderwijsinnovatie en technologie ondersteund leren, Deltion College, aanvoerder data-ondersteund onderwijs
  • Iris Huis in t Veld – innovatieadviseur SURF

Tijdens de prijsuitreiking op 15 maart op het hoofdkantoor van SURF in Utrecht kon de top 5 hun concept toelichten. Die top 5 zag er als volgt uit:

  1. Bram de Ruiter – Motiveer studenten door data (winnaar)
    Keuzestress is een steeds groter wordend probleem bij studenten, zoals een keuze tussen een bachelor of master, of activiteiten naast de studie. Door dit concept zijn studenten beter in staat om een keuze te maken en is er een goede wisselwerking tussen de instelling en student.
  2. Robin Neef – Ikiguide
    Ikiguide helpt studenten met het maken van studiekeuzes, op basis van hun studiedata, studievoortgang, persoonlijkheidstype, opgedane vaardigheden en interesses. Hierdoor kunnen worden wie ze willen zijn.
  3. Nadine Duursma – Studeren: Waar doe je het voor?
    Dit concept gebruikt studiedata om studenten intrinsiek te motiveren op basis van twee factoren: sociaal contact en de toepassing van de theorie in de praktijk.
  4. Tom Stienen – Scarabee
    ‘Scarabee’ combineert praktische informatie over de behoeften van studenten, rekening houdend met hun wensen tijdens een academisch traject. Het is te zien als een keuzehulp.
  5. Bram Lustenhouwer – De grijze-massa-student: studiedata geeft ze kleur!
    In dit concept is een plan geopperd om de grijze-massa-studenten beter te betrekken bij het onderwijs en op deze manier de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en de slagingspercentages te verhogen.

De jury was positief verrast door alle ingezonden ideeën: ‘Data inzetten om keuzestress te verminderen of om de motivatie van studenten om te studeren te verhogen. Dat is een hele andere insteek dan wij als instellingen tot nu toe hadden!’.

SURF wil gesprekken tussen instellingen en studenten graag stimuleren, ook om te bekijken hoe de winnende concepten zouden kunnen passen in het onderwijs. Wil je meer weten over de winnaars en hun ideeën over studiedata? Of wil je contact opnemen met SURF over deze challenge? Kijk dan op communities.surf.nl.

Relevante artikelen

Studentenchallenge: ‘Slim inzetten van studiedata’

Om bij studenten het bewustzijn over het gebruik van (hun) studiedata te vergroten heeft SURF, in samenwerking met Battle of Concepts, deze maand de studentenchallenge ‘Slim inzetten van studiedata’ gelanceerd.

Lees verder Lees verder

Over de Quickscan Studiedata

Jouw onderwijsinstelling beschikt over studiedata, maar in hoeverre benutten jullie die? Met de quickscan krijg je een overzicht van de volwassenheid van jouw instelling op het gebied van het veilig en betrouwbaar benutten van studiedata.

Lees verder Lees verder