Ervaringen uit de praktijk

'Gebruik studiedata om studenten af te leveren die passen in het werkveld'

TEKST: MARJOLEIN VAN TRIGT

Roland Kleve is academiedirecteur van de Academy for Leisure & Events van Breda University of Applied Sciences. Hij vindt dat studiedata kunnen helpen om de aansluiting met het werkveld te verbeteren.

Op het curriculum vitae van Roland Kleve staan onder meer bestuursfuncties bij Stage Entertainment, Circuit Zandvoort en Bobbejaanland. De huidige academiedirecteur van de Academy for Leisure & Events van BUas is al gewend aan de inzet van data in zijn werk. En hoewel hij de vergelijking tussen klanten en studenten liever uit de weg gaat, ziet hij mogelijkheden voor het hoger onderwijs als het gaat om studiedata.

Customer data

Studiedata Roland Kleve opleidingsdirecteur Breda University of Applied Sciences‘In het werkveld liggen customer data aan de basis van organisaties. Weten wat je klant wil, is essentieel voor de communicatie, het businessmodel en productontwikkeling. In het onderwijs kunnen studiedata bijvoorbeeld laten zien hoe het gaat, waar studenten vertraging oplopen en waar bijsturing nodig is. Zo verbeteren we de kwaliteit van het onderwijs verbeteren beter laten aansluiten bij de wensen van studenten.’

Idealiter zou hij met één druk op de knop informatie ophalen over jaargangen, resultaten, achtergronden van studenten, verschillende onderwijs- en toetsvormen en hoe ze aanslaan. ‘Belangrijk is dat de informatie niet te herleiden moet zijn naar de persoon en altijd een hogere doel dient. Dat doel is het neerzetten van beter onderwijs.’

Onderzoek met studiedata

Samen met Versnellingszone-lid Tom Konings onderzocht Kleve de relatie tussen de vooropleiding van zijn studenten en de aansluiting met het onderwijs. Kleve zegt: ‘We zijn een kleine instelling, met kleine klassen en veel begeleiding. We zien dat vwo-studenten makkelijker omgaan met onze content dan mbo-studenten. Zulke inzichten gebruiken we om de begeleiding van de coaches af te stemmen op de behoeften van verschillende groepen studenten.’

Ook de uitval in het eerste jaar is met behulp van studiedata onderzocht. Kleve: ‘Een opleiding in Leisure en Events is gericht op vrije tijd en evenementen en dat is erg leuk. Maar het is zeker ook een economische opleiding, met veel aandacht voor finance en het runnen van een onderneming. Als je dat goed communiceert, heb je meer controle op de uitval, want dan zien sommige studenten van de studie af, terwijl anderen er juist door aangetrokken worden. In samenwerking met de afdeling communicatie en marketing zoeken we naar een goede balans van studenten. We willen goed communiceren wat we doen en leveren wat we zeggen.’

Beslissingen die het onderwijs verbeteren

Dat kun je commercieel noemen, maar hij vindt het vooral in het belang van de student. ‘Het gaat erom dat je op basis van inzichten uit data beslissingen maakt die het onderwijs verbeteren. Ik wil een student afleveren waar het werkveld blij mee is, omdat hij of zij qua kennis en houding past bij wat zij zoeken. Daarmee maak ik ook de student blij, want die heeft een baan. Alle partijen blij.’

Meer ervaringen uit de praktijk

Interview met projectmanager Jan Tjeerd Groenewoud

Lees verder

Interview met studenten Frederique Veenstra en Vincent Plompen

Lees verder

Interview met bestuurder Wijnand van den Brink

Lees verder

‘We willen goed communiceren wat we doen en leveren wat we zeggen’