Iedereen die met studiedata werkt kent het vraagstuk wel: je ziet een duidelijk verschil tussen twee groepen studenten voor en na een nieuwe beleidsmaatregel, maar mag je er wel conclusies aan verbinden? En zo ja, welke toets moet je gebruiken en aan welke voorwaarden moet je data dan voldoen?
Om een antwoord te kunnen geven op deze, en andere, vragen, heeft de zone Studiedata het Statistisch Handboek Studiedata (SHS) opgeleverd. Het SHS is een site die continue wordt doorontwikkeld en uitgebreid met programmeertalen en case studies.
Naar het Statistisch Handboek Studiedata
Gemeenschappelijke standaard
Het SHS fungeert als een gemeenschappelijke standaard voor statistische toetsen met studiedata. Het is ook een gemeenschappelijk groeidocument waar voortdurend aan wordt gewerkt. Aanvoerder van de zone Studiedata, Theo Bakker, schreef eerder: “Nu het gebruik van studiedata toeneemt, neemt ook de behoefte aan valide en betrouwbare analyses toe. Vaak volstaat voor een eerste indruk een beschrijvende statistiek in tabellen of grafieken. Maar om te bepalen of verbanden significant zijn en of een toets uitgevoerd mag worden, is meer nodig.”
Lees hier de hele blog van Theo
Lancering van het SHS
Op vrijdag 14 februari 2020 werd het Statistisch Handboek Studiedata gelanceerd. De lancering vond plaats bij SURF in Utrecht en werd bezocht door ongeveer 30 geïnteresseerden. Er waren lezingen van prof. dr. Sandjai Bhulai (hoogleraar Business Analytics bij de VU Amsterdam) en prof. dr. Martijn Meeter (hoogleraar Onderwijskunde bij VU LEARN!).