In het stuk Een datagedreven organisatie, van data naar informatie naar inzicht naar impact beschrijft Danny Greefhorst zes principes van een datagedreven organisatie. Dit visiestuk schreef hij voor de Vrije Universiteit Amsterdam.
Principe 1: Een datagedreven bewustzijn en cultuur
- Gedreven door een visie, betrokkenheid en ondersteuning vanuit bestuur en management
- Medewerkers begrijpen de waarde van data en hoe het hen helpt in het bereiken van hun doelstellingen
- Data en data-analyse worden actief ingezet voor het creëren van nieuwe inzichten en bij besluitvorming
De basis voor datagedreven werken ligt bij mensen op allerlei niveaus. Het begint bij dat bestuur en management het belang erkennen en ervoor zorgen dat er middelen beschikbaar zijn om vraagstukken analytisch te benaderen. Medewerkers moeten begrijpen wat data en data-analyses voor hun eigen werk kunnen betekenen. Het kan bijvoorbeeld beleidsmedewerkers helpen in het beantwoorden van beleidsvragen, om nieuwe opleidingen te identificeren of de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Meer inzicht in de activiteiten van studenten biedt ook meer mogelijkheden om ze beter te begeleiden. Het is belangrijk dat medewerkers hun data-analyse behoeften kenbaar maken bij collega’s die er iets mee kunnen. Dat kan een analytisch team zijn dat zelf complexe analyses kan uitvoeren, zoals het VU analytics team dat analyses op onderwijs- gerelateerde data kan uitvoeren of het Research Intelligence team dat analyses op onderzoek- gerelateerde data kan uitvoeren. Medewerkers beschikken liefst ook over vaardigheden voor het juist interpreteren van analyse-resultaten. Er kunnen ook specifieke medewerkers zijn op een afdeling met meer analytische ervaring, die toegang hebben tot centrale analytische voorzieningen. Er moet pro-actief worden ingezet op geautomatiseerde data-analyse om nieuwe inzichten te creëren. Medewerkers moeten daartoe wel beschikken over noodzakelijke kennis en vaardigheden.
Principe 2: Snel komen van data naar informatie naar beslissing
- Data en informatie zijn eenvoudig vindbaar en toegankelijk
- Verwerkingen zijn in hoge mate geautomatiseerd
- Kennis wordt expliciet vastgelegd en beschikbaar gesteld
Het streven van een datagedreven organisatie is om sneller en beter te besluiten. Dat betekent dat de hele keten van data tot informatie tot beslissing kritisch onder de loep moet worden genomen. Data-analisten moeten ruwe data snel kunnen vinden. Eindgebruikers willen informatie eenvoudig kunnen vindbaar en verwachten dat deze is afgestemd op hun behoeften. Algemene informatie moet vindbaar zijn in het portaal. Specifieke informatie zoals informatie over vakken, verwacht je op een specifieke plaats zoals de leeromgeving. Wachttijden zijn steeds minder acceptabel. Het streven is om activiteiten zoveel mogelijk direct en geautomatiseerd uit te voeren, met name de routinematige processen. Al onze waarnemingen worden geïnterpreteerd in de context van onze aanwezige kennis om tot inzicht te komen. Als we meer kennis hebben dan zal data sneller tot inzichten leiden. Belangrijke kennis moet je daarom vastleggen en delen met anderen. Denk daarbij met name aan het vastleggen van begrippen, bedrijfsregels, processen en gemaakte keuzes. Hierdoor zijn verwerkingen ook eenvoudiger te automatiseren en te gebruiken in data-analyses. Door hergebruik en automatisering van kennis wordt fundamentele versnelling mogelijk.
Principe 3: Data en informatie kritisch en ethisch beoordelen
- Beslissingen worden genomen op basis van feiten en een expliciete afweging van argumenten
- Er wordt vanuit verschillende aspecten, perspectieven en belangen gekeken naar vraagstukken
- Beslissingen zijn ethisch, transparant en herleidbaar naar de onderliggende informatie
Een kritische denkhouding is de basis voor datagedreven werken. De VU wil haar studenten ook graag opleiden tot verantwoordelijke, kritische en geëngageerde academici. Beslissingen zijn het liefst zoveel mogelijk gebaseerd op feiten; zaken waarvan we met hoge mate van waarschijnlijkheid kunnen aannemen dat ze juist zijn. Zijn er bijvoorbeeld wetenschappelijke onderzoeken waar je naar kunt refereren? Een cijfer voor een vak geeft een docent ook niet op basis van zijn gevoel. Veel vraagstukken kennen ook niet een eenduidig antwoord maar vragen allerlei afwegingen van argumenten. Het is daarbij belangrijk om vanuit verschillende aspecten, perspectieven en belangen te kijken. Door mensen vanuit verschillende achtergronden en disciplines te betrekken bij een vraagstuk ontstaat een veel genuanceerder beeld. Daarbij gaat het ook al snel om ethische vraagstukken, waarbij het niet direct duidelijk is of iets goed is of niet. In hoeverre mag je bijvoorbeeld data over studenten gebruiken voor data-analyse? Er is vanuit VU analytics een Code of Practice opgesteld die inzicht geeft in voorwaarden voor gebruik van data vanuit privacy perspectief. Belangrijke keuzes moeten inzichtelijk en herleidbaar zijn naar de data en informatie die is gebruikt, analoog aan hoe dat voor wetenschappelijke publicaties geldt.