Onderwijsinstellingen werken met verschillende systemen die studiedata opleveren. Om beter te kunnen sturen op de kwaliteit van het onderwijs, de studievoorgang te bewaken en studiesucces te vergroten is er goed inzicht nodig in deze data. Het ontwikkelen van een realtime studiedata monitor kan hier een bijdrage aan leveren.
De basis van deze publicatie wordt gevormd door een pilot die is uitgevoerd bij de Open Universiteit. Deze instelling ontwikkelde een ‘data lake’ waaraan verschillende analysetools gekoppeld kunnen worden. Op deze manier worden onder meer inloggedrag, aangeklikte items in de cursusstructuur, ingeleverde opdrachten en data van gemaakte zelftoetsen realtime gestreamd naar een monitortool. Deze monitor verschaft docenten en tutoren helder inzicht in diverse onderwijskundige thema’s, bijvoorbeeld risico op voortijdige uitval en meeliftgedrag. Zo kunnen zij studenten beter begeleiden en het onderwijs verbeteren.
Tijdens het project zijn randvoorwaarden in kaart gebracht die vervuld moeten zijn om op een effectieve manier met studiedata aan de slag te gaan. Daarnaast zijn ervaringen verzameld van onder meer docenten en IT-specialisten. Die ervaringen hebben betrekking op de onderliggende technologie, de organisatie, de privacy en de onderwijskundige aspecten. Hierdoor ontstaat een totaalbeeld over de vele facetten die een rol spelen bij het werken met (realtime) studiedata. Instellingen die hiermee zelf aan de slag willen, kunnen hun voordeel doen met de inzichten, tips en ‘lessons learned’ van deze pilot.
Deze publicatie is uitgebracht door de zone Studiedata van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.