Onder regie van de Zone Veilig en Betrouwbaar Benutten van Studiedata van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT is het landelijk Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata opgesteld. Het bijbehorende dilemmaspel helpt om het gesprek hierover te starten.
Het doel van het dilemmaspel is om een discussie aan te moedigen over privacy en ethiek in de praktijk van datagedreven werken aan hoger onderwijsinstellingen.
Op basis van fictieve voorbeelden komen aspecten uit het landelijk ‘Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata’ aan bod. Deze ‘dilemma’s’ kunnen de deelnemers vanuit verschillende rollen benaderen. Ze kiezen een persona en bedenken vanuit die invalshoek een antwoord.
Met de fysieke kaartenset kan gespeeld worden met vier of meer personen die vanuit verschillende rollen betrokken zijn bij studie
data. De online variant is ook geschikt voor discussies in grotere groepen. Per casus zijn er verschillende dilemma’s. Het besprek
en van een enkele casus (3-4 dilemma’s) duurt 45 tot 60 minuten.
Nodig bijvoorbeeld je college van bestuur, een student, een privacy-jurist, een institutional researcher of analytics-specialist en een beleidsmedewerker uit. Dat helpt om onderwerpen die het referentiekader benoemt, en die nog aandacht nodig hebben binnen je instelling, helder te krijgen. Deze video kan bovendien bijdragen aan een luchtige introductie van het onderwerp.
Download hieronder de online Nederlandse of Engelse versie, en de handleiding van het Dilemmaspel Studiedata. Wil je graag een fysieke kaartenset? Neem dan contact op via studiedata@surf.nl.