Zoeken

Doorzoek de website

Praktijk verhaal

‘Gebruik studiedata om competenties, autonomie en verbondenheid te vergroten’

Maciej Szymanowski is universitair hoofddocent marketing aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij wil studiedata inzetten om te zorgen dat studenten zich voldoende uitgedaagd, autonoom en verbonden voelen. Lees verder
Artikel

Verslag webinar simulatiedataset

Op dinsdag 23 maart vond het webinar over de simulatiedataset voor universiteiten plaats van de zone Studiedata. Deze dataset is sinds half februari beschikbaar; hoog tijd dus om hier wat meer aandacht aan te besteden. Centraal tijdens het webinar stonden de vragen wat de aanleiding was om deze dataset te bouwen, hoe de dataset tot stand kwam en welke kansen deze biedt. Lees verder
Praktijk verhaal

‘Maak gebruik van de kansen die online onderwijs biedt’

Ning Ding is onderzoeker en docent aan de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Ze doet onderzoek naar technologie-ondersteund gezamenlijk leren. De coronacrisis maakt het voor haar aanzienlijk makkelijker om aan betrouwbare data te komen. Lees verder
Artikel

Proeftuin Learning Analytics

In een serie van zes bijeenkomsten worden docenten stap voor stap wegwijs gemaakt in het benutten van studiedata voor learning analytics binnen hun eigen onderwijs. Lees verder
Praktijk verhaal

‘Zet studenten aan het roer’

Chris van Klaveren en Ilja Cornelisz zijn onderzoekers bij het Amsterdam Center for Learning Analytics van de Vrije Universiteit (VU). Ze werken veel samen, onder meer aan het Comeniusproject Plan for Success. Lees verder
Artikel

Simulatiedataset voor universiteiten

Wil je aan de slag met privacygevoelige studentdata? Daarvoor heeft de zone Studiedata een simulatiedataset ontwikkeld. De dataset is bedoeld voor universiteiten en bestaat uit synthetische studentdata. Deze data zijn gebaseerd op de echte data van een universiteit, maar zijn dusdanig afgeleid dat je ze niet meer terug kunt herleiden tot echte studenten. Door deze dataset te gebruiken kun je ook buiten je eigen instelling algoritmes en analyses delen zonder dat de privacy van je studenten in het geding komt. Lees verder
Praktijk verhaal

‘Wees als ondersteuner een betrouwbare intermediair tussen data en docenten’

Iwan Wopereis is onderwijstechnoloog bij het Expertisecentrum onderwijs (ECO) van de Open Universiteit en vanuit zijn instelling lid van de zone Docentprofessionalisering. Daar ontwikkelde hij met andere zoneleden de Proeftuin Learning Analytics. Lees verder
Praktijk verhaal

‘Laat studiedata voor je werken’

Soukaina Abouhssen is vicevoorzitter van de Universitaire Studentenraad van de Vrije Universiteit Amsterdam. Deze positie geeft haar inzicht in en invloed op de inzet van studiedata binnen haar instelling. Ze ziet het als een belangrijk middel voor medezeggenschap en representatie van studenten. Lees verder
Artikel

Soorten data analyse

Een veel gebruikt model voor de ontwikkeling van analytics is afkomstig van Gartner : het Analytics Groeimodel. Een nuttig model dat goed uitlegt welke soorten analytics zijn, maar wel met een aantal kritische kanttekeningen. Lees verder
Artikel

Visie op een datagedreven organisatie

In het stuk Een datagedreven organisatie, van data naar informatie naar inzicht naar impact beschrijft Danny Greefhorst zes principes van een datagedreven organisatie. Lees verder

Geef je mening over deze website

Geef in slechts 5 min je mening over deze website en help ons doe-meer-met-studiedata.nl nog beter te maken!