Zoeken

Doorzoek de website

Praktijk verhaal

Interview met projectmanager Lydian Medema

Lydian Medema is projectmanager van het early warning signals-project van de Faculty of Science and Engineering aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Ze is blij met de positieve reacties van studenten en studieadviseurs op het project. Lees verder
Artikel

Verslag webinar process mining in onderwijs

Process mining: een nieuwe technologische ontwikkeling binnen het onderwijs. Maar wat houdt het precies in? Op 11 mei organiseerde de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten een webinar over het thema process mining in onderwijs. Op het gebied van data en processen biedt deze ontwikkeling legio toepassingsmogelijkheden voor het onderwijs. Roland vertelde je er tijdens het webinar alles over en liet in een aantal demonstraties zien hoe dit in zijn werk gaat. Lees verder
Artikel

Maak kans op een licentie van DataCamp

Ben je werkzaam bij een hoger onderwijsinstelling en werk je met studiedata of heb je hier interesse in? Dan maak je nu kans op een jaar gratis cursussen via DataCamp! De zone Studiedata geeft 10 licenties weg. Deze licenties maken onderdeel uit van een pilot om in de toekomst DataCamp landelijk aan te bieden. Lees verder
Praktijk verhaal

Interview met docent Maciej Szymanowski

Maciej Szymanowski is universitair hoofddocent marketing aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij wil studiedata inzetten om te zorgen dat studenten zich voldoende uitgedaagd, autonoom en verbonden voelen. Lees verder
Artikel

Verslag webinar simulatiedataset

Op dinsdag 23 maart vond het webinar over de simulatiedataset voor universiteiten plaats van de zone Studiedata. Deze dataset is sinds half februari beschikbaar; hoog tijd dus om hier wat meer aandacht aan te besteden. Centraal tijdens het webinar stonden de vragen wat de aanleiding was om deze dataset te bouwen, hoe de dataset tot stand kwam en welke kansen deze biedt. Lees verder
Praktijk verhaal

Interview met onderzoeker Ning Ding

Ning Ding is onderzoeker en docent aan de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Ze doet onderzoek naar technologie-ondersteund gezamenlijk leren. De coronacrisis maakt het voor haar aanzienlijk makkelijker om aan betrouwbare data te komen. Lees verder
Artikel

Proeftuin Learning Analytics

In een serie van zes bijeenkomsten worden docenten stap voor stap wegwijs gemaakt in het benutten van studiedata voor learning analytics binnen hun eigen onderwijs. Lees verder
Praktijk verhaal

Interview met onderzoekers Chris van Klaveren en Ilja Cornelisz

Chris van Klaveren en Ilja Cornelisz zijn onderzoekers bij het Amsterdam Center for Learning Analytics van de Vrije Universiteit (VU). Ze werken veel samen, onder meer aan het Comeniusproject Plan for Success. Lees verder
Artikel

Simulatiedataset voor universiteiten

Wil je aan de slag met privacygevoelige studentdata? Daarvoor heeft de zone Studiedata een simulatiedataset ontwikkeld. De dataset is bedoeld voor universiteiten en bestaat uit synthetische studentdata. Deze data zijn gebaseerd op de echte data van een universiteit, maar zijn dusdanig afgeleid dat je ze niet meer terug kunt herleiden tot echte studenten. Door deze dataset te gebruiken kun je ook buiten je eigen instelling algoritmes en analyses delen zonder dat de privacy van je studenten in het geding komt. Lees verder
Praktijk verhaal

Interview met onderwijstechnoloog Iwan Wopereis

Iwan Wopereis is onderwijstechnoloog bij het Expertisecentrum onderwijs (ECO) van de Open Universiteit en vanuit zijn instelling lid van de zone Docentprofessionalisering. Daar ontwikkelde hij met andere zoneleden de Proeftuin Learning Analytics. Lees verder