Vrijwel alle digitale toepassingen die in het onderwijs worden gebruikt genereren studiedata. Onderwijsinstellingen, maar ook studenten en docenten, kunnen niet altijd over deze data beschikken, terwijl leveranciers van deze toepassingen vaak wél toegang hebben tot (delen van deze) studiedata. Dat leidt ertoe dat leveranciers bepaalde studiedata wél kunnen benutten maar instellingen niet.
Dat laatste roept vragen op over toegang tot gegevens, eigenaarschap van gegevens en de bescherming van de privacy van betrokkenen. De dreiging dat studiedata meer en meer buiten het zicht van de onderwijsinstelling raakt gaat ten koste van de publieke waarden voor hoger onderwijs, te weten rechtvaardigheid, menselijkheid en autonomie.
Om onderwijsinstellingen, bestuurders, onderwijsondersteuners en docenten er bewust van maken dat leveranciers (soms als enige) de beschikking krijgen over waardevolle studiedata, heeft de zone Studiedata van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT onderstaande publicatie uitgebracht. Deze publicatie wil onderwijsinstellingen handvaten geven om de regie over hun studiedata te krijgen of houden.